מגזין הביטוח 2bit.co.il פה תקבלו מידע על כל סוגי הביטוחים השונים, השוואות מחירים בביטוח, וכל המדריכים לחיסכון במחירי הביטוח שלכם

אף על פי שהשימוש ברחפנים החל כצעצוע, בעשורים האחרונים השימוש בהם הולך וגובר באופן עקבי עקב ייצור המוני, שנעשה במחיר זול יחסית, ושגורם לעלייה משמעותית של השימוש בהם הן באופן פרטי והן בתעשייה.

כיום רחפנים מהווים חלק חשוב ממערכי בטיחות והגנה בדיקות ואבטחה, פעילויות תרבות, פנאי וספורט ועוד.

פרט לכך שהטסת רחפן כרוכה בהקפדה על חוקי בטיחות, היא דורשת מיומנות גבוהה של מי שמטיס אותו, וכמו כל כלי תחבורה, גם כלי תעופה זעיר ללא טייס עלול להיות כרוך בסיכונים שונים. פרט לכך, יש שבוחרים להשתמש ברחפנים לרעה, וגם במקרים אלו עומדות מספר סכנות שכדאי להתגונן מפניהן.

לאילו מטרות נעשה שימוש ברחפנים?

  • גופי אבטחה וחוקרים פרטיים נעזרים ברחפנים לצורך צילום ותיעוד זירות ואירועים שונים.
  • היחידה האווירית של משטרת ישראל עושה שימוש נרחב ברחפנים לצורך אכיפה.
  • חיל האיסוף הקרבי, פיקוד המרכז ופיקוד העורף עושים שימוש ברחפנים לצורך מבצעי חילוץ והצלה, איתור נפילות של רקטות, תחקור אימונים ופעילויות מבצעיות כמו פיזור הפגנות או מעצר מבוקשים ועוד.
  • רשויות מקומיות נעזרות ברחפנים לצורך פיקוח.
  • חקלאים משתמשים ברחפנים לצורך ניטור מזיקים בשדות החקלאיים ובשטחי הגידול.
  • ארכיאולוגים מסתייעים ברחפנים לצורך איתור אתרי חפירה פוטנציאליים.
  • צלמים משתמשים ברחפנים לצורך צילום של צילומי אוויר.
  • חוקרי טבע ובעלי חיים נעזרים ברחפנים לצורך מעקב אחר בעלי חיים בטבע ובשטחי בר.
  • ועוד…

הסכנות הכרוכות בשימוש ברחפנים

בעוד בעבר ההתייחסות לרחפן הייתה כאל צעצוע שמפעילים בשלט רחוק, סוגי הרחפנים החדשים שפותחו ויכולותיהם המשופרות יחד עם השימוש הגובר והנרחב בהם הולידו סיכונים ובעיות, שדרשו ייסוד של חוקים ותקנות לשימוש נכון. עם זאת, לא תמיד ניתן להימנע מתאונות שעלולות להיגרם בשל העדר היכרות ומודעות לחוקים ולתקנות בנושא, שימוש לא בטוח ברחפנים, תקלות טכניות, טעויות אנוש או סיבות שאינן תלויות במטיס הרחפן כמו סופה לדוגמה.

האם אתם צריכים לרכוש ביטוח רחפנים?

האם אתם צריכים לרכוש ביטוח רחפנים?

באופן כללי, כל מי שמטיס רחפן מעמיד את עצמו בפני סיכונים שונים. ביטוח לרחפן מכסה את בעל הפוליסה מפני תאונות שעלולות להיגרם לרכוש או לנפש, אך עשוי לסייע גם במקרים נוספים.

חשוב להבין, שגם האדם המיומן ביותר עלול לטעות בעת הטסת הרחפן, ותקלות טכניות כמו סוללה לא תקינה או פרופלור לקוי עלולים לגרום לרחפן מאוד יקר להתרסק ואף להסב נזק לרכוש או לאדם שפשוט היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון.

אך הסיבה האמתית לכך שמי שמטיס רחפן באופן פרטי או תעשייתי חייב לבטח את עצמו ואת הרחפן היא, שהסיכונים שכרוכים בשימוש ברחפנים אינם מקבלים כיסוי במסגרת פוליסות אחרות, מכיוון שבהגדרתו הוא נחשב ל”כלי טיס” לא מאויש, שמהווה חריג בכל פוליסת רכוש ואחריות חוקית כלפי צד ג’, בפוליסת תכולת דירה ובפעמים רבות גם בפוליסות לביטוח אחריות מעבידים.

לכן, כל מי שעושה שימוש פרטי או תעשייתי ברחפן ואינו מתאים את הפוליסות הקיימות שלו או שרוכש ביטוח רחפנים, מעמיד את עצמו בפני סיכון, לעתים מבלי להיות מודע לכך.

התפתחות ביטוחי הרחפנים לאורך השנים

בעוד בעבר מעט מאוד חברות העניקו ביטוח רחפנים, שנחשב ביטוח מיוחד, הרחבת אופני השימוש בהם לשימושים צבאיים, אזרחיים ותעשייתיים הביאה להתפתחותה של הרגולציה בתחום ולהתפתחותן של חברות שמעניקות שירותים מיוחדים לצרכי המטיסים והמעסיקים כמו סוכנות ביטוח לרחפנים.

אך כיום מרבית חברות הביטוח מאפשרות למבוטחיהן לרכוש ביטוח צד ג’ לרחפנים או הרחבות עבור ביטוחים אחרים. הפרמיות הגבוהות שאפיינו את הביטוחים הללו בעבר פינו את מקומן להצעות אטרקטיביות שנולדות מהתחרות הגוברת בשוק, וכמו בכל תחום מתפתח ודינמי, גם כאן יש מי שמתמחה בזה קצת יותר מהאחרים. עם זאת, מטבע הדברים, הפרמיות בעבור ביטוחים אלו עדיין גבוהות יותר ביחס לפרמיות שהמבוטחים נדרשים לשלם עבור כלי טיס מאוישים.

האם פוליסת ביטוח רחפנים צריכה להיות זהה עבור כל אחד?

חשוב להבין, שביטוח רחפנים שייך לתחום מאוד דינמי, שעדיין מתפתח ומתמודד עם סיכונים רבים שטרם הסדירו עבורם מענה מושלם.

כמו כן, השימוש ברחפנים נעשה על ידי ערב רב של מפעילים, החל מצלמים ועד לילדים, כך שהתאמה של פרמיות וכיסויים נמצאת בשלבי התהוות ודיוק גם בעת כתיבת שורות אלו.

פרט לכך, סוג השימוש ברחפנים שונה בין מפעיל אחד למשנהו, וניהול הסיכונים עבור צלם בהוליווד או עבור חקלאי בנגב מתבצע באופן שונה.

בין השיקולים הנוספים שכדאי לקחת בחשבון בעת רכישת ביטוח רחפנים:

  • מיומנותו של מפעיל הרחפן, שנות הוותק שלו ומטרת השימוש ברחפן.
  • אזורי השימוש ברחפן (הטסה במיקומים שמתאפיינים ברוחות ערות לדוגמה).
  • תדירות השימוש ברחפן ומשך השימוש בו- חברות שונות מציעות ביטוח שמחבר בין הרחפן של המבוטח לשירותי ענן, כך שניתן לדעת בדיוק כמה זמן נעשה בו שימוש וחיוב המבוטח נעשה על סמך הזמן שנמדד.

חשוב לדעת, שכיסוי ביטוחי ניתן בתנאי שההטסה של הרחפן נעשית בכפוף להוראות וההנחיות של רשות התעופה האזרחית העדכניות ושל חוקי מדינת ישראל. כמו כן, מרבית הפוליסות אינן מעניקות כיסוי עבור החריגים הבאים:

  • טיסת רחפן בזמן תחרות
  • סיכוני רעש
  • מלחמה
  • חדירה לפרטיות
  • הסגת גבול

הכיסוי הביטוחי ניתן בתנאי שמקפידים על התקנות הבאות:

  • חובה לשמור על קשר עין עם הרחפן למשך כל ההפעלה.
  • הגובה המרבי המותר להטסה הוא 50 מטרים בלבד מעל גובה פני הקרקע.
  • יש לשמור על מרחק של 2 ק”מ לכל הפחות ממסלולים של שדות תעופה.
  • מומלץ לקבל הדרכה בהטסת רחפן ובהפעלת טיסנים, הטסת רחפן במסגרת עבודה מסחרית ללא רישיון אסורה.
  • אין להטיס רחפן בקרבת מטוסים באוויר.
  • אין להטיס רחפן בתוך שכונת מגורים, ליד מבנים ציבוריים או במקומות בהם קיימת התקהלות בני אדם.
  • אין להטיס רחפן מעל או בקרבת אנשים ויש לשמור על מרחק של 250 מטרים לכל הפחות .מהתקהלויות של בני אדם.
  • אין להטיס רחפן בצורה פזיזה שעלולה לסכן חיים או רכוש.

ביטוח לנזקי צד ג’ למטיסים- דברים שכדאי לדעת

  • נכון להיום, רחפני DJI הם הרחפנים היחידים שניתן לבטח.
  • בדרך כלל גובה גבול האחריות שנקבע בעת רכישת הפוליסה אינו קבוע, וניתן לשנותו בכל עת.
  • תביעה בגין התרחשות נזק לצד שלישי מחייבת השתתפות עצמית של המבוטח על פי הסכום שנקבע בפוליסה.
  • אלא אם צוין בפוליסה אחרת, ביטוח רחפנים תקף רק בגבולות הארץ, ואינו תקף בשום מקום אחר פרט לישראל.
  • הכיסוי הביטוחי ניתן להטסה פרטית ו/ או מסחרית, בהתאם למצוין בפוליסה ולהחרגות שמצויות בה.

לסיכום

אף על פי שביטוח רחפנים הוא מוצר ביטוחי מיוחד, שמתפתח גם כעת, השימוש הנרחב בהם והסיכונים הכרוכים בהפעלתם מצריכים רכישת פוליסה מתאימה.

בהשוואה לעבר, הרחפן הוא לא מוצר שנועד לשעשוע בלבד, ועל מנת להבטיח כיסוי ביטוחי הן ברמה הפרטית והן לצורך עבודה מסחרית, צבאית או תעשייתית, יש להכיר את התקנות והחוקים שקיימים במסגרת הרגולציה בתחום, שנועדו להבטיח שימוש בטוח ולמזער את הסיכונים ככל שניתן.

דילוג לתוכן